| hem | sjukdom | Mat | Hälsa | familj | fitness |
  • My First Orlando Vacation - The Beginning

Jag kan inte tro att det är 27 år sedan vi satte vår första Orlando semester paket tillsammans, har så mycket hänt sedan dess. Barnen har vuxit upp och vår dotter har gift sig och presenterade oss med en förtjusande barnbarn. Efter att ha startat och drivit mitt eget företag i Storbritannien min mans jobb förde honom över till Florida och vi så småningom flyttade hit 2002. Sedan dess har vi satt upp, hanteras och säljs på ett mycket framgångsrikt företag hantera semesterhem i Orlando. Inte bara har det skett stora förändringar i mitt eget liv har det också skett stora förändringar i Orlando med utbyggnaden av Disney World, tillägg av de två Universal parkerna och ökningen i köpcentra. I själva verket finns det så mycket att göra att du kan spendera tre veckor här och ändå inte göra och se allt. Uppenbarligen bor här vi ser de förändringar hela tiden, men det fick mig att tänka på första gången vi kom till Orlando för att en gång i en livstid semester och jag bestämde mig att skriva våra erfarenheter i fall det kan vara till hjälp för alla tänker semestrande here.I ihåg vad ett stort utbud av känslor jag kände när vi bestämde på vår första semester i Orlando. Efter att ha tittat på flera Orlando Vacation paket vi bestämde att vi skulle bygga vårt eget. Vi bokade flygningen, hyrbil och vår första natten i Tampa. Vi hade skickat till alla kedjan hotellens broschyrer och vi skulle boka våra framtida hotell som vi åkte. Året var 1982 och barnen var fem och sju år gamla. Jag minns att vara nervös eftersom det var en lång flygning och jag gillar inte att flyga. Jag var orolig eftersom Amerika hade vapen och skulle det vara säkert att ta mina barn där, men jag var också väldigt upphetsad vid tanken på att besöka ett land som jag hade bara sett på TV eller i filmer. På den tiden bodde vi i norra England och var tvungen att resa 200 miles till Heathrow flygplats att fånga ett direktflyg med Pan Am till Miami och sedan få ett anslutande flyg till Tampa. På något sätt lyckades vi hålla barnen roade under den långa flygningen över Atlanten och under kort mellanlandning i Miami Airport. Jag minns när vi landade i Miami och piloten satte ner planet så hårt vi studsade av landningsbanan och landade tillbaka ner igen. Jag tror inte jag var den enda som släppte ut lite skrik! Landningen i Tampa var mycket bättre men bokstavligen fem minuter innan vi landade vår 5-åriga son gick in i en djup sömn! Vi plockade upp vår hyrbil på flygplatsen och insåg att vi hade stött på vår första problemet. Varken min man eller jag hade någonsin kört en automatisk bil innan och hade ingen aning om hur du säkerhetskopierar här bilen ur sin parkeringsplats. Känsla ganska dumma vi var tvungna att gå och fråga hur man kör en automatisk bil! Detta var den första antydan om vad oskyldiga utomlands var vi! Nästa kom när vi anlände till hotellet vi hade bokat i Tampa inte långt från flygplatsen. När vi körde in på parkeringen insåg vi att detta kanske inte kan vara den ädlaste av områden som det fanns ett gäng ungdomar på gathörn. Min man gick för att kontrollera oss i att lämna mig och barnen i bilen med instruktionen att låsa dörrarna! Vid den här tiden var vi trötta, eftersom fem timmars tidsskillnad innebar att våra kroppar trodde att det var mitt i natten, adrenalinet rann ut och allt vi ville göra var att sova. Nästa morgon var vi upp på något som 5:00, hungrig och raring att gå på vår semester. Efter sig redo min man bestämde att se om det fanns någonstans öppen för frukost så här tidigt på morgonen så snabbt anges till fots efter en McDonalds eller något. Jag fick barnen redo och sedan tittade ut genom fönstret. Det fanns grupper av män på gatan som för mig, en främling i ett främmande land, såg avgjort skumma tecken. Jag är säker på att de måste ha undrat vem den idioten vandrade runt ser förlorade vid den tiden på morgonen var! Min make kom tillbaka efter vad som kändes som timmar, men det var nog bara ett par minuter, för att säga att han inte hade hittat någonstans men vi skulle checka ut och iväg ner till kusten och vi skulle hitta någonstans längs way.Now vår semester började på allvar. Vi iväg från Tampa söderut till Sarasota som i vår forskning här verkade som ett trevligt ställe att börja vår semester. Det var bra, om lite skrämmande, kör på dessa enorma motorvägar försöker komma ihåg att köra på "fel" sida av vägen. Vi hamnade till slut på Longboat Key, gillade utseendet på det och beslutade att bo där för ett par dagar. The Holiday Inn såg stor så beslutade vi att boka in det. Tyvärr har de inte har något utrymme för den första natten så vi så småningom hittade en stuga att hyra direkt på stranden och beslutade att bo där. Barnen tyckte det var bra. Havet var så varmt och klart, sanden så vitt med massor av tankar. De hittade också några små vänner att spela med vem visade dem sand loppor på stranden, något som vi inte känner till. Stugan var trevligt men Holiday Inn hade mycket mer att erbjuda och vi ser fram emot att åka dit. Detta var en plats för ett antal första erfarenheter. Det var där vi först såg videon spelet Donkey Kong (killen som spelade det hålls lyfta benet varje gång Mario hoppade över pipan), vi såg tumlare i havet för första gången och vi också upplevt vår första orkan varning. Okej det är allt för tillfället. Återkom om ett par dagar för den fortsatta historien om dessa naiva britter som trodde att de var så kunniga konst av:. Sue Stafford